czwartek, 9 lutego 2017

#6. Margo - Tarryn Fisher



                Miasteczko Bone to ostatnie miejsce, w którym ktokolwiek chciałby mieszkać. Siedlisko ludzi zmęczonych życiem, dilerów narkotykowych, morderców i wszystkich tych, których szczęśliwe życie dawno się skończyło, przeradzając się w egzystencję bez emocji i jakichkolwiek perspektyw na lepsze jutro. Wszędzie dookoła walają się śmieci, szczury wychodzą sobie na spacery niemal tak samo, jak ludzie. A sami mieszkańcy, ze swoimi pustymi spojrzeniami, starają się przemykać ulicami, pozostając niezauważonymi. 


                A w Bone jest pożeracz. Dom, w którym mieszka Margo Moon wraz ze swoją matką, od lat pogrążoną w depresji po utracie pracy i nieustannie sprzedającą swoje ciało. Relacja matki z córką nie należała do zdrowych. Margo rzadko słyszała z ust swojej rodzicielki cokolwiek, a jeżeli już, to za jej imieniem zawsze pojawiały się rozkazy. Margo, kup mi papierosy. Margo, załatw to. Margo, nie wychodź z pokoju. Młoda dziewczyna była skazana na siebie, doprowadzona do takiego stanu, iż musiała chować w swoim pokoju zapasy jedzenia, by przeżyć. Żyjąc z dnia na dzień z jarzmem bycia córką prostytutki, Margo przestaje wierzyć, że istnieje dla niej jakakolwiek przyszłość. Pogrążona w kompleksach na punkcie swojego wyglądu, nie zna ludzkiej dobroci, przez większość życia doświadczając poniżenia ze strony matki. 

                Jednak pewnego dnia w świecie Margo pojawia się Judah, przystojny młody chłopak, poruszający się na wózku inwalidzkim. Staje się on światłem w szarej egzystencji tytułowej bohaterki i tylko dzięki niemu udaje się jej zachować równowagę. Poznaje siłę bezinteresownej przyjaźni, po cichu pragnąc czegoś więcej. 

                Wszystko zdawało się układać coraz lepiej, do czasu, aż w sąsiedztwie ginie mała dziewczynka, a Margo okazuje się jedną z osób, która widziała ją jako ostatnia. Miasteczko w chwili tragedii jednoczy się, chcąc odnaleźć zaginioną. W tym czasie Margo zmaga się także z własnymi problemami, dotyczącymi jej własnej tożsamości. Odkrywa prawdę o samej sobie i wreszcie godzi się z tym, co dzieje się z jej matką. Wszystko to kumuluje się w głowie zaledwie osiemnastoletniej Margo, mając wpływ na jej postrzeganie świata i diametralnie zmieniając jej system wartości. 

                Szczerze mówiąc, kompletnie nie wiem co myśleć o tej książce. Nie jestem w stanie stwierdzić, czy jest dobra czy zła. Nie wiem, czy powinnam ją polecić lub nie. Ta opowieść jest tak pełna sprzeczności, do bólu przerażająca samym Bone, ale także główną bohaterką. Bowiem o samej Margo można by było napisać osobny tekst. Na kartach powieści widzimy, jak jej życie zmienia się z biegiem lat i jak zmienia się jej myślenie. Z jednej strony jest to dziewczyna o wielkim sercu, chcąca nieść pomoc, jednak nie do końca wiedząc, jak. Nigdy nie doświadczyła pozytywnego podejścia od ludzi i sama nie ma pojęcia, jak przelewać dobroć na inne, bliskie osoby (których nie ma zbyt wiele). Z drugiej strony jej psychika osłonięta jest mrokiem, działa często pod wpływem impulsów, nie zważając na jakiekolwiek konsekwencje swoich działań. Z pucołowatej, zastraszonej przez życie nastolatki, zmienia się w piękną, młodą kobietę, zdolną do rzeczy, o których nigdy wcześniej by się jej nie śniło. 

                Jeżeli chodzi o Margo, uważam, że każdy powinien sobie wyrobić własną opinię. I nie mówię tutaj o gustach dotyczących książki samej w sobie i opiniach na jej temat. Chodzi mi o motywy działania głównej bohaterki. Bo tematy poruszane w tej książce dają do myślenia, przez co nie do końca jesteśmy w stanie stwierdzić, czy główna bohaterka jest postacią pozytywną czy też nie. Po przeczytaniu tej książki, w głowie czytelnika kłębią się myśli na temat władzy jednej jednostki nad innymi, byciu ponad prawem i wpływie zarówno przeszłości, jak i teraźniejszości na podejmowane przez człowieka decyzje. 

                Ciężka lektura. Myślę, że warta przeczytania, lecz nie do końca zgadzam się, że to książka młodzieżowa. Jestem bardzo ciekawa, czy czytaliście Margo i jakie są Wasze opinie na temat tej książki. 

49 komentarzy :

  1. Piękny wygląd bloga, obserwuję! "Margo" bardzo mi się podobała, ale nie uważam, że jest ona tak rewelacyjna jak wiele osób mówi :) Lektura ciekawa, psychodeliczna, wciągająca, jednak miałam okazję czytać nieco lepsze :)
    Justyna z livingbooksx.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, miałam duże oczekiwania co do tej książki i chyba nie do końca im sprostała. Ale ciekawa, inna książka niż wszystkie. ;) Bardzo dziękuję! ;)

      Usuń
  2. Na książkę mam ochotę już od jakiegoś czasu i czekam na jakieś ciekawe promocje :)
    Sama historia wydaje się naprawdę bardzo oryginalna i jestem ciekawa, jak to wszystko się potoczy. Problem jest w tym, że całkiem sporo oczekuję od tej książki i boję się, że nie do końca sprosta moim oczekiwaniom. Ale na pewno dam kiedyś szansę tej lekturze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam to samo, trochę za dużo widziałam zachwycania się tą książką na blogach i youtubie i trochę inaczej sobie wyobrażałam, ale myślę, że warto ;) Czegoś takiego jeszcze nie czytałam ;)

      Usuń
  3. Nie czytałam, i na razie chyba nie przeczytam. Jakoś coś mi nie pasuje w tej książce. Niestety, skoro piszesz, że to ciężkawa pozycja to absolutnie nie jest jej czas u mnie :)
    Okładka dość ciekawa, sama historia chyba też, no ale nie na teraz dla mnie :) Może za jakiś czas.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiadomo, na taką lekturę trzeba mieć chęć, ale jestem pewna, że nie będziesz miała poczucia straconego czasu, jak przyjdzie jej czas ;)

      Usuń
  4. Widzę, że po lekturze jesteś równie zdezorientowana jak ja! Nic dziwnego, w końcu przy Margo targały mną tak różne emocje, że musiało skończyć się zagubieniem ;)
    Pozdrawiam,
    www.favouread.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie, już same emocje skierowane do głównej bohaterki przywoływały zawrót głowy ;) Z jednej strony jej współczułam, a z drugiej myślałam "dziewczyno, co z tobą nie tak?" Ale to dobrze, książka ma wywoływać morze emocji! ;)

      Usuń
    2. Trafiłaś w sedno! Czasem przyłapywałam się również na tym, że myślałam jakby to było na miejscu Margo, gdybym to ja mogła wymierzać sprawiedliwość.. Może nie w tak drastyczny sposób, ale jednak, a już samo myślenie o takich rzeczach napawało mnie przerażeniem!

      Usuń
  5. Nie czytałam, ale bym chciała spróbować ;)

    Zabookowany świat Pauli

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli będziesz miała okazję, myślę, że nie pożałujesz ;)

      Usuń
  6. Jestem ciekawa tych sprzeczności. Mój egzemplarz jest w drodze, mam nadzieję, że wywoła ciepłe uczucia :)

    OdpowiedzUsuń
  7. "Margo" to książka, która coraz bardziej mnie intryguje. Chyba przyszedł czas, żeby ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zdecydowanie coś innego na rynku wydawniczym ;) Myślę, że zdecydowanie warto ;)

      Usuń
  8. Jeszcze nie czytałam Margo ale chyba się skuszę bo ostatnio wiele osób polecało tę książkę. :)
    http://itsabookgeek.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Kurde, jesteś kolejną osobą, która zachęciła mnie do przeczytania Margo! Z opisu podoba mi się, ale zgadzam sie z tobą, że najlepiej przeczytać ją samemu i wyrobić sobie własną opinię. Jak z resztą, z każdą książką.
    Co do Wędrowycza, to masz dużo do nadrobienia! Całe 6 tomów wspaniałych, pijackich przygód!
    Pozdrawiam ksiazkanaweekend.blog.pl/

    OdpowiedzUsuń
  10. Zdecydowanie polecam Margo, bo to coś kompletnie nowego na rynku wydawniczym i z pewnością wywoła emocje ;) A do Pilipiuka z pewnością jeszcze powrócę, chociaż po "Oku jelenia" mam go na trochę dosyć ;D

    OdpowiedzUsuń
  11. O książce faktycznie ostatnio jest głośno i choć zazwyczaj nie sięgam po takie rozreklamowane świeżynki, to ta książka mnie zaintrygowała ze względu na jej bardzo mroczny klimat.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też mam tak, że im więcej się trąbi na temat książki, tym mniej chcę ją przeczytać. Ale to coś innego, świeżego, dlatego myślę, że warto się z tym zapoznać ;)

      Usuń
  12. Dobrze odnalazłam się w tej powieści, ciekawy pomysł na fabułę, nieco inny od dotychczasowych, z którymi miałam styczność, a to bardzo cieszy. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, świetnie, że współcześni autorzy wybijają się z tego bezsensownego pisania na jedno kopyto i wymyślają takie inne, szokujące fabuły ;)

      Usuń
  13. Czytałam i książka zaszokowała mnie, momentami przerażała, ale jednak wywarła ogromne wrażenie. Zdecydowanie nie żałuję, że po nią sięgnęłam. ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Świetna lektura. Fantastycznie ciężka i mroczna. Mnie w pełni kupiła :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie nie do końca, bo miałam trochę inne oczekiwania, ale co do reszty całkowicie się zgadzam ;)

      Usuń
  15. Niejednoznaczna powieść? To muszę sprawdzić jak ją odbiorę:)

    OdpowiedzUsuń
  16. "Margo" jest niesamowita. Co prawda niektóre wątki (głównie po wyjeździe Margo z Bone) nie przypadły mi do gustu, ale to nie wpływa na mój... w pewnym sensie pozytywny odbiór całości. Ta książka może szokować, to fakt. Momentami przywodziła mi na myśl klasyczną "Zbrodnię i karę", chociaż nie porównywałabym tych dwóch książek. Sama nie wiem, czy powinnam Margo współczuć (w końcu to środowisko ukształtowało ją samą) czy potępiać (każdy ma swój rozum i może się oprzeć wpływom innych).
    Pozdrawiam, Królowa Książek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie, to jest to że nie wiadomo tak naprawdę, jak odbierać Margo. I zgadzam się, po jej wyjeździe z Bone cała powieść trochę traci na klimacie, ale w ogólnym rozrachunku ja także uważam, że to powieść warta spędzonego nad nią czasu. ;)

      Usuń
  17. Ciągle widzę wszędzie tą książkę. Najczęściej są to zachwyty, ale również spotkałam się z negatywnymi opiniami. Sama nie wiem co mam o niej myśleć. Najlepiej będzie ją przeczytać i wyrobić sobie o niej własne zdanie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście ;) Ja ogólnie mam tak, że im bardziej się mówi o jakiejś książce, tym mniej chcę ją przeczytać. Ale w tym wypadku wyjątkowa fabuła wygrała ;)

      Usuń
  18. Ciekawi mnie o co jest tyle szumu za tą książką bo opis nie wskazuje na coś wybitnego xd

    Pozdrawiam
    To Read Or Not To Read

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo szczere mówiąc, czy Margo jest wybitna to nie wiem ;D Ale historia jest ciekawa, inna niż dotychczas i wywołuje emocje, jakich jeszcze nie czułam podczas czytania książki. ;)

      Usuń
  19. Słyszałam, że główna bohaterka jest niezwykle irytująca, jednak mimo wszystko poluję na tą książkę od dłuższego czasu :)

    pozdrawiam
    ifeelonlyapathy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze mówiąc jakoś nie czułam irytacji względem niej, bardziej nie mogłam ogarnąć o co jej w ogóle chodzi ;D Zdecydowanie warto ;)

      Usuń
  20. Gdzie tylko nie spojrzę tam widze tą ksiażkę. I tak, na pewno ją przeczytam, na pewno w tym roku tylko musze ją upolować.
    Pozdrawiam
    www.zaczytanawiedzma.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  21. Coraz bardziej mnie kusi ta książka, po wszystkich pozytywnych recenzjach, jakie czytałam ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. ciągle się zastanawiam nad tą książka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli lubisz takie klimaty, to nie ma co się zastanawiać ;)

      Usuń
  23. Mam na półce i niedługo z chęcią się za nią zabiorę. Jestem ciekawa jej, bo inna seria autorki przypadłą mi do gustu, a Margo to trochę inny gatunek. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja wręcz przeciwnie - jak słyszałam, co pisała wcześniej ta autorka to pomyślałam jeju, to będzie kompletnie nie dla mnie...;)

      Usuń
  24. Nie czytam zbyt wiele thrillerów, ale lubię historie rozgrywające się w małych miasteczkach i Twoja recenzja zachęciła mnie, żeby przeczytać "Margo", jak tylko będę miała szansę. Okładka i opis treści zwracają uwagę, więc jestem ciekawa czy mi przypadnie do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Mam podobne wrażenie co do tej książki.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  26. Jeszcze nie czytałam, ale mam zamiar. Widziałam sporo recenzji, więc jestem tej książki bardzo ciekawa

    OdpowiedzUsuń

© Szablon wykonała Ronnie ™ | RONNIE creators